En we zijn er nog lang niet - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu En we zijn er nog lang niet - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

En we zijn er nog lang niet

Door: Thomas Fransen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

27 Juli 2010 | Frankrijk, Marseille

Om 5 uur ging de wekker, en na een trage start zaten we dan in onze trein naar Ventimiglia. Alles verliep geweldig zonder plan, want het enige wat we wisten was de vertrektijd van de trein naar Frankrijk. Na nog een klein beetje slapen in de trein stond onze trein naar Ventimiglia dan plotseling stil voor een rood licht. In eerste instantie leek het gewoon op een stop op het station, maar na een half uur begon ik toch wel m´n twijfels te krijgen. Ik ben vervolgens naar de conducteur gelopen (die heel slecht Engels sprak), met de vraag of we een vertraging hadden. Het enige wat uit zijn mond kwam was: yes, yes, delay. 30 minutes. En daar ging ons plan dan, 30 minuten vertraging zou betekenen dat we wel weer eens onze aansluiting konden missen. En om het nog erger te maken kwamen we dan uiteindelijk met 35 minuten vertraging aan, wat ons in totaal 2 minuten gaf om over te stappen. Maar deze keer hadden we mazzel, want de franse trein (die was redelijk makkelijk te vinden) bleef keurig wachten op onze trein, en we waren 5 minuten later eindelijk in Frankrijk. Wij dachten dat onze trein doorreed naar Nice, maar dat deed de trein niet. De eindhalte was: Monaco - Monte Carlo. Ja, daar sta je dan in Monaco. Gelukkig was de ticketbalie rustig, en daar kregen we te horen dat de trein naar Nice om 10:08 zou vertrekken. Deze trein hebben we dan ook genomen, en in Nice hebben we aan de interrail balie dan advies gevraagd hoe we in Barcelona konden komen. Natuurlijk was dat die dag niet meer mogelijk, maar hij kon ins wel met 4 treinen naar Perpignan krijgen. Aangezien we geen andere keuze hadden, kregen we een nieuw reisschema, en al snel zaten we in de trein naar Marseille. In Marseille zouden we dan ongeveer 3 uurtjes moeten wachten, en daar konden we dan eindelijk wat eten op ons gemak. Hierna hebben we een rondje gelopen door het station, en daar kwamen we erachter dat er ook internationale busdiensten vertrokken vanaf Marseille. We keken of Barcelona er ook tussen stond, en deze bus zou dan om 21:30 vertrekken. Na kort overleg besloten we maar de bus te nemen, aangezien de bus ons wel garantie gaf dat we in Barcelona aankwamen. We hadden nu alleen wel wat uurtjes over, en in deze tijd besloten we dan met de metro naar het centrum van Marseille te gaan, om daar een supermarkt te vinden. Daar hebben we wat eten/drinken ingeslagen voor de reis, en om half 10 vertrokken we dan richting Barcelona, om daar dan om half 6 ´s morgens aan te komen.