Een ander continent - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu Een ander continent - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

Een ander continent

Door: Thomas Fransen

Blijf op de hoogte en volg Thomas

16 Juli 2010 | Turkije, Istanbul

Nou, daar gaan we dan. Eenmaal in de trein kwamen we onze kamergenoot tegen, een japanse gozer die ook aan het rondreizen was, en niet veel later kwamen er ook nog wat Nederlanders in onze trein (een jonger stel en een wat ouder stel) die via Wenen aankwamen. Na een vertraging van ruim een half uur begon de trein dan toch maar eens te rijden, en na kort nog wat gepraat hebben met die japanner zijn we dan maar gaan slapen. Om een uur of 3 's nachts werden we abrubt wakker gemaakt door de Bulgaarse paspoortcontrole, maar dat was gelukkig snel voorbij, en dus konden we weer verderslapen. Rond half 4 kregen we dan weer hetzelfde probleem, alleen dan met de turkse variant. Het grootste verschil is dan wel dat we hier allemaal de trein uitmoesten, en allemaal bij een of anders stom hokje een stempel moesten halen. Eenmaal bij het hokje werden we (Jorn, ik + de andere Nederlanders) doorverwezen naar een klein hokje aan de andere kant van het station, waar we onze visa moesten kopen. €15 verder moesten we weer aansluiten in de rij voor een stempel, en tegen een uur of 5 konden we dan eindelijk verderrijden. Tegen een uur of 8 werden we weer gewekt, want de laatste 90km moesten we met de bus verder. De bussen waren verder goed geregeld en hadden zelfs airco (in tegenstelling tot de trein). Rond half 11 kwamen we an bij het station en moesten wij onze weg door Istanbul zoeken naar ons hostel. Na kort vragen kwamen we bij de juiste veerboot aan, voor 3 Lira hebben we de overtocht naar het juiste deel gemaakt. Vanaf daar hadden we een kaartje, en konden we het vrij makkelijk vinden. Na kort bijkomen hadden we besloten naar een van de turkse eilanden te gaan en even uit te rusten op het strand daar. Na een uur varen kwamen we aan op het eiland, maar zelfs na 2,5 uur lopen hadden we geen strand gevonden. Toen zijn we met de boot naar een ander eiland gegaan en hebben we daar wat gegeten, en toch nog een strand gevonden, helaas was deze dan wel weer van stenen. Tegen half 10 's avonds vertrok onze boot terug en rond een uur of 11 waren we weer in het hostel. Na een heerlijke douche zijn we daarna dan toch maar ons bed ingedoken.