Achter de muren en veel lopen. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu Achter de muren en veel lopen. - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

Achter de muren en veel lopen.

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

10 Juli 2013 | Rusland, Moskou

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Voordat we gisteren ons bed ingingen hebben we nog een behoorlijke tijd met het meisje van de hostelreceptie zitten praten. Gedurende het gesprek viel de stroom voor een korte tijd uit, maar dat was snel hersteld door 3 Russische medewerkers van het energiebedrijf. Deze medewerkers waren toch niet zo erg handig bezig, want niet lang daarna viel de stroom weer uit. Deze storing duurde toch wat langer en dus werden er, heel romantisch, overal kaarsjes aangestoken. Dat was wel het moment om toch maar ons bed op te zoeken.

Vanochtend dus redelijk uitgeslapen, en na het douchen en gereedmaken gingen we op jacht naar een supermarkt. Met een kaart van het hostel in de hand, met aanwijzingen erop van alle supermarkten, restaurants etc. zou dit een fluitje van een cent moeten zijn. Maar Rusland zou Rusland niet zijn als dit niet het geval was. Optie A was gesloten, en is dat op dit moment nog steeds en opties B en C bestonden überhaupt niet. Uiteindelijk zijn we in één of ander tunneltje beland, en daar zat tot onze grote verbazing een supermarkt! Snel een ontbijt van salami, brood, kaas en milkshake uit een fles geregeld en op ons gemakje opgegeten in het hostel.

Eenmaal klaar met het ontbijt zijn we weer richting het rode plein gegaan, maar deze bleek afgezet te zijn. Om de afzetting duidelijk te maken had Moskou maar even 8 touringcars aan politiemensen neergezet. Wij dus helaas maar omlopen naar de andere kant van het Kremlin om dan maar alvast naar binnen te gaan. Ook dit ging niet zonder problemen, want de grootste attractie van de stad accepteert geen credit cards of pinpassen. Wij dus maar weer een uur in de rondte lopen om ergens cash geld vandaan te vissen. Dit was allemaal gelukt en eindelijk waren we dan in het Kremlin, en dat is nog best groot. Vooral imposant is het plein wat totaal omgeven is door kerken. Toen we het Kremlin wel een beetje gezien hadden besloten we op de gok maar weer een biertje te doen in het winkelcentrum. Jorn had daar gisteren een binnen terrasje gezien wat er wel aardig uitzag. Dit bleek dus een soort van Russische Starbucks te zijn... Dat mocht de pret gelukkig niet drukken, want deze koffietenten schenken gewoon bier!

Na ons biertje gingen we op weg naar Victory Park, dit park is aangelegd in de jaren '90 door de Sovjets om de overwinning van de tweede wereldoorlog te vieren. Maar voordat we daar heengingen moesten we eerst nog wat eten. Een lasagne, pasta carbonara en wat mjasta blini's (pannenkoeken gevuld met vlees) later gingen we het park in, en dat is GROOT! Het park tot zover wij gelopen zijn was al bijna 2km lang en gevuld met fonteinen en standbeelden. Bomen waren er niet echt te bekennen. Nadat we het park wel gezien hadden zijn we teruggegaan naar onze metrohalte Park Pobedy. Dit is niet zomaar een halte, want met een diepte van 84! Meter is dit de diepste halte van Moskou. Ook hebben ze hier de langste roltrappen van Europa, met 126 meter. Al met al duurt het al gauw 3 minuten voordat je beneden bent, dus haast zit er niet in bij deze halte.

Nu we ruim 10 uur veel indrukken van Moskou hebben gehad, doen we het rustig aan en gaan we op tijd naar bed. Morgen gaan we waarschijnlijk kosmonautje spelen en het ruimtevaartmuseum onveilig maken. Ik kan dan in ieder geval zeggen dat ik in de musea van beide grootmachten in de ruimte ben geweest :).

• 10 Juli 2013 - 23:18

Frans:

Leuk verslag weer mannen. Zal morgen wel zweverig worden....

• 10 Juli 2013 - 23:25

Moes:

Zo,zo jullie hebben al aardig wat gezien in die korte tijd,prachtige foto's trouwens. Ook het eten en drinken zit wel goed las ik, fijn dat jullie nog niet naar de Mac zijn geweest. Ben benieuwd hoe jullie kosmonautische ervaring gaat worden morgen.Lees het morgen wel veel plezier!!!!

• 12 Juli 2013 - 19:02

Jan Koppen:

Thomas
    Leuk om je wereldreis zo te volgen.
    Moscow...Het klinkt echt heerlijk russisch chaotisch.
    TIP: In Monino (ten oosten van Moscow) is een heel goed luchtvaartmuseum. Ligt naast een zeer grote luchtmachtbasis waar vele luchtmachtmilitairen wonen. Ziet er echt fantastisch russisch uit. Alles in verval en iedereen aan de fles. Ook de reis er naar toe is een en al avondtuur. Niemand weet welk busje je moet hebben en echt niemand spreekt engels of wil je helpen. Doen dus !

PS Hoor net dat er op LHR een Ethiopian 787 in de fik staat. Details zijn nog niet bekend.

Beste groet Jan Koppen