De Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu De Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

De Verboden Stad

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

28 Juli 2013 | China, Peking

Zoals beloofd zijn we vandaag ook vroeger ons bed uitgekomen. Na een heerlijke verfrissende douche besloten we om bij het hostel een fiets te huren, maar helaas voor ons hadden 2 Amerikanen, die geen flauw idee hebben hoe dingen op 2 wielen werken, de laatste 2 werkende fietsen meegenomen. Wij bleven dus over met 2 fietsen waarvan er 1 antiroest kon gebruiken om überhaupt dingen te stellen en de andere gewoon een lekke achterband had. Gezien het alweer 35 graden was (krap 11 's morgens) hadden wij geen intentie om een band te plakken en besloten we maar Beijing op z'n Hollands af te breken.

We zijn dus naar de metro gelopen en besloten uit te stappen om Tianamen West om vanaf daar naar de grootste attractie van Beijing te lopen. Aangekomen bij de entree van de Verboden Stad werden we bedolven onder de Chinezen die graag je tour guide willen zijn, maar wij besloten het gewoon lekker zelfstandig te doen. We hadden de kaartjes gehaald en voor we het wisten waren we dan in de immens grote Verboden Stad. Hier zijn we op rustig tempo doorheen gelopen omdat het bloed en bloed het was, maar ook omdat iedere vierkante meter schaduw door een Chinees was ingenomen om daar om welke reden dan ook te gaan slapen ofzo. Ergens redelijk aan het begin besloten we ook maar wat te gaan eten/ontbijten en daardoor zijn we in één van de vele restaurantjes binnen terecht gekomen. Daar hebben we rijst met kip en champignons besteld en zoals eergisteren was ook dit weer heerlijk. Hierna zijn we weer verder gaan lopen door het doolhof en uiteindelijk kwamen we bij de noord uitgang uit. We wilden er hier alleen niet uit, omdat we het plein dat voor de verboden stad ligt (Tianamen Square) ook wilden zien en dus zijn we vanaf daar teruggelopen. Vlak voordat we er aan de zuidkant uitgingen zagen we een trap omhoog en na een beetje aandringen op Jorn, die er duidelijk geen zin in had, zijn we toch naar boven gegaan. Vanaf daar konden we nog een mooie foto schieten van de ingang van de verboden stad en daar was ook een tentoonstelling over iets met India. Ze hadden daarbinnen in ieder geval airco, dus we hebben die tentoonstelling rustig bekeken.

Uiteindelijk zijn we dus buiten weten te komen (Tip: het is altijd druk in de verboden stad, maar in het weekend besluit half China daar te gaan zitten) en zijn we het bloedhete plein opgelopen. Hier hebben we een paar foto's genomen en toen zijn we weer snel richting de metro gegaan, want het was niet te harden in die zon. Via de metro zijn we weer in het hostel beland om daar maar een beetje fatsoenlijk af te koelen en plannen voor de avond te maken. De plannen waren al gauw duidelijk: Om 7 uur bij het CCTV gebouw zijn om daar een foto van te maken en vanaf daar met de metro naar een Electronics Market om daar eens rond te neuzen.

Zoals gezegd hielden we ons ook aan ons plan, maar de temperatuur was niet gedaald zoals wij eigenlijk gehoopt hadden. In ieder geval stonden wij ietsjes later bij het CCTV gebouw omdat we het in eerste instantie niet konden vinden. Na een paar foto's gingen we weer terug de metro in om naar die markt te gaan, en hier hebben we ons flink vergist. De markt lag namelijk aan de andere kant van de circle line en was dus 17 stops verderop. Nou zijn 17 stops geen probleem, maar met de afstanden hier betekent dat dat we basically in de metro moeten staan van ongeveer halte westwijk tot centraal station en dan nog iets verder. Een ander probleem was de tijd, want die markt stopt om 9 uur.

Gelukkig voor ons liepen we het juiste station uit om ietsjes over 8. De metro had blijkbaar haast op bepaalde stukken en dat was een voordeel voor ons. Ook is er totaal niet subtiel een foto van ons gemaakt, want blijkbaar zijn wij voor Chinezen een attractie. Verder kijkt iedereen in de metro tegen je op en als er weer een horde Chinese meisjes in de buurt komt staan dan zijn ze alleen maar aan het giechelen. Anyway, we waren dus op Haidianhuangzhuang (dat is een leuke voor scrabble) station uitgestapt en begonnen te zoeken naar die electronicamarkt. Door een halve voorbereiding wisten we niet welke kant we op moesten, maar alleen welke uitgang. Na 20 minuten zoeken hadden we de hoop opgegeven gezien de weinige hoeveelheid tijd die we dan nog over zouden hebben. We hebben in de buurt wat gegeten en zijn toen met de metro terug naar het hostel gegaan.

In het hostel besloten we nog 1 biertje te drinken en onze tour naar de Chinese muur morgen te reserveren, we gaan naar het rustige deel van de muur, maar dat betekent wel dat we zeer vroeg ons bed uitmoeten, we worden om 6 uur opgehaald. Na het biertje was het tegen 12 uur en na een korte douche gingen we slapen.

• 31 Juli 2013 - 08:04

Greet:

Vind je het gek als er twee van die witte reuzen door de stad lopen. Ik zou ook omkijken als ik twee mensen zou tegen komen die minstens 50 cm langer zijn dan de rest van de goegemeenschap.
    Zulke grote bezienswaardigheden kan je overigens beter wel met een gids doen, zeker als je onvoorbereid eraan begint. Het is vaak veel te groots zeker bij die hitte.
    Zonnige groet Greet :)

• 31 Juli 2013 - 13:58

Thomas Fransen:

Ook zonder gids is het perfect te doen hoor. Je krijgt een kaartje waar alles is en alles is zowel engels als chinees aangegeven (ook uitleg bij spullen in de tentoonstellingen)