Maglev - Reisverslag uit Sjanghai, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu Maglev - Reisverslag uit Sjanghai, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

Maglev

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

31 Juli 2013 | China, Sjanghai

Weer een nieuwe hete dag in Shanghai vandaag. We zijn zoals gewoonlijk redelijk laat ons bed uitgekomen en na het nodige opstartwerk waren we dan om 2 uur 's middags klaar voor vertrek om iets te doen. Het voordeel van deze stad is at er in tegenstelling tot Beijing niet spectaculair veel attracties zijn en dus alles rustig aan kan. We hadden nog even op het internet opgezocht waar we de Maglev trein konden nemen en kwamen er toen ook achter dat deze niet de hele dag op volle snelheid gaat. We moesten dus opschieten om hem te halen voor de reden die wij wilden.

Na een redelijke trip met de metro kwamen we dan op het goede station aan en hebben we snel onze tickets gekocht. Toen was het de roltrap oprennen om de trein van half 4 te halen naar het vliegveld toe. Deze Maglev trein is de enige commerciële in de wereld en is tevens ook de snelste trein ter wereld. Dat ding trekt supersnel op en binnen 2 minuten zaten we dan ook op onze topsnelheid van 431 km/uur. Een beste aparte ervaring dus. De hele rit neemt nog geen 7 minuten in beslag en dan sta je op Shanghai International Airport, wat ruim 30km verderop ligt. Op het vliegveld hebben we wat gegeten en toen zijn we met dezelfde trein weer terug gegaan richting Shanghai. Op de terugrit besloten we door het raampje te kijken van de machinist en tot onze verbazing was het bijna totaal leeg daarvoor. Er stonden 2 computers, een airco en een stoel en dat was het.

Eenmaal terug in Shanghai besloten we een stop eerder eruit te gaan in de metro om zo nog even tussen de wolkenkrabbers door te lopen. Hierna zjin we nog richting de rivier gegaan om de Bund in zijn geheel te zien en vervolgens gingen we met een tourist treintje in een aparte tunnel richting de Bund terug. Dit treintje beloofde een complete audiovisuele ervaring te zijn die achteraf totaal nergens op sloeg. In de tunnel waren wat lampen aangebracht die wat leuke effecten hadden en dat ging dan samen gepaard wat Chinese herrie die in ons treintje werd afgespeeld. Interessant detail is dat dit hele systeem "Made in France" was en dat is blijkbaar boeiend voor Chinezen. In ieder geval stonden we dan nu weer aan de kant van de Bund en waren we 50 Yuan de man armer voor dit hobbelige ritje. Vanaf daar zijn we weer terug richting ons hostel gelopen en kwamen we halverwege nog een Underground iets tegen waar we naar binnen zijn gegaan. Hier hebben we lekker gehandeld met Chinezen en dat heeft mij een officiële Nikon batterij voor m'n camera opgeleverd voor ongeveer 25 euro (in NL 75 per stuk). Jorn heeft hier nog 2x 64GB aan SD-kaarten gekocht voor 20 euro per stuk (in NL ongeveer 100 per stuk) en hebben we allebei nog een laserding gekocht, die schijnbaar erg ver kan schijnen, voor 9 euro per stuk. Voldaan kwamen we terug in ons hostel en hebben we nog even een uurtje gehangen in de kamer voordat we besloten een biertje te drinken aan de bar beneden.

Toen we bij de bar waren hebben we een heerlijk Duveltje genomen en daarna nog een grote Tsing Tao bier. Onder het genot van dit biertje zijn we aan de praat geraakt met 3 Chinese Canadezen en die stonden op het punt om uit te gaan. Wij werden ook uitgenodigd en zoals gewoonlijk zeg je daar geen nee tegen. Nog even snel schoenen aangetrokken voor de zekerheid en daarna hebben we ons in een taxi gepropt om naar één of andere club te gaan, want daar werkte de neef van een van hun.

Aangekomen bij de club en 20 Yuan voor de taxi armer zijn we naar binnen gegaan en eenmaal binnen was dit best een erg gezellige tent. Bij de tafel aangekomen kwam er een fles wodka tevoorschijn en een kan sinaasappelsap en zo begon onze avond daar met onze eerste 'Screwdriver'. Daarna kwam het bier tevoorschijn en ergens tussendoor stond er ook opeens een fles whisky op tafel. Zo ging het eigenlijk de hele nacht door en één keer in de zoveel tijd werd er in de club nog een act uitgevoerd door een groepje dansers.

Enkele uren en vele alcoholische consumpties later zijn we weer naar buiten gegaan met z'n allen zonder ook maar een cent te hoeven betalen! Buiten was er een straatkraampje waar je allemaal spul in een mandje kon gooien wat vervolgens voor je gekookt werd. Wij besloten er een zooitje noedels en ander lekkers in te gooien en daarna was het heerlijk eten met stokjes natuurlijk. Blijkbaar zat er ook nog een beetje sambal in wat het helemaal lekker maakte. Daarna was het een taxi in en uiteindelijk was het tegen een uur of 5 's morgens dat we op ons bed neerploften en in slaap vielen.

• 01 Augustus 2013 - 19:28

Moes:

Zo te zien genieten jullie volop. Heerlijk geniet er nog maar lekker van de komende week. Ben beniewd naar jullie avonturen in Hong Kong.