De grote wasdag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu De grote wasdag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

De grote wasdag

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

23 Juli 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Nogmaals een dag rustig aan. Na wederom uitgeslapen te hebben tot aan het middaguur besloten we daarna maar eens te gaan wassen in de badkuip. Gezien de hoeveelheid was die we hadden besloten we eerst maar eens een batch ondergoed erin te gooien om de boel een beetje af te tasten. Het bad liep ondertussen vol met heet water en toen deze halfvol was hebben we daar maar een zooitje waspoeder ingegooid. Dat met onze handen een beetje heen en weer lopen wrijven en vervolgens maar eens al het ondergoed erin gedaan.

Zo ging eigenlijk iedere set was die we in de badkuip gooiden en ook iedere set ging samen met een verse bak water om het fatsoenlijk uit te spoelen. We kwamen erachter dat de gare wasmachine in de keuken een zogenaamde superdry functie had en deze hebben we dan ook meerdere malen gestart. Dit ging allemaal goed totdat de schoonmaakster/familielid van het hostel kwam en begon te blèren dat het apparaat niet werkte. Dit leek ons vreemd gezien hij keurig deed wat wij van hem vroegen, maar omdat zij er niet blij mee is haalden we onze shirts er maar uit. Niet veel later kwam ze met een rol tape en sindsdien is de machine inderdaad onbruikbaar. De rest van onze was moest maar in onze kamer drogen dat omgetoverd was in één groot drooghok.

Tegen de tijd dat we klaar waren was het onderhand toch wel etenstijd en we hadden na het raadplegen van google besloten naar de enige KFC van het land te gaan, deze lag maar op 15 min lopen van ons hostel. De KFC hier heeft prijzen die ongeveer gelijk liggen aan die bij ons thuis, wat dus betekent dat het voor hier vrij duur is. Een menu kost hier 10.000 Tugriks en het voel ook meteen op dat hier vooral Mongolen komen die meer dan een gemiddeld inkomen hebben. Ook leuk is dat de KFC hier een beetje functioneert als de Chinees bij ons thuis op de hoek, je kunt dus spreken van een heuse afhaal-Amerikaan. Dit levert leuke taferelen op met zakken vol kip die de deur uitgaan.

Na het eten besloten we nog een drankje te doen in de Blue Sky Lounge. Deze lounge ligt op de 23e etage van het gelijknamige Blue Sky Hotel, wat één van de luxere hotels van de stad is. De reden dat we hierheen gingen was omdat de Duitser ons het hadden aangeraden gezien de prijzen niet schrikbarend hoog waren. Boven besloten we te gaan voor een Golden Gobi biertje en deze kostte 4500 per flesje. En om eerlijk te zijn is €2,36 voor een biertje in zo'n chique tent natuurlijk geen geld. We hebben daar rustig gezeten totdat de zon onder ging, waarna we via de supermarkt naar ons hostel terug gingen.

In de supermarkt hadden we nog een extra biertje gehaald om deze in het hostel op te drinken en na dit biertje werd het langzamerhand weer tijd om ons bed op te zoeken.