Going vertical - Reisverslag uit Sjanghai, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu Going vertical - Reisverslag uit Sjanghai, China van Thomas Fransen - WaarBenJij.nu

Going vertical

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

02 Augustus 2013 | China, Sjanghai

De dag begint eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Om 11 uur 's morgens waren we beneden om een ontbijtje te halen wat uiteindelijk resulteerde in 2 milkshakes en voor mij een 'American' breakfast en voor Jorn een 'British' breakfast. Leuk was wel dat mijn Amerikaanse variant Britser was dan die van Jorn. Hierna hebben we nog even rustig rondgelopen en zijn we de middag zoals gewoonlijk gaan ontwijken in de airco van het hostel. Deze stad is inderdaad pas 's avonds goed te doen en het plan was dan ook om 's avonds wat te gaan doen.

Tegen een uurtje of 5 zijn we weer naar beneden gegaan om nogmaals hier te eten, vooral omdat het bijna niks kost en kwalitatief goed is. Allebei een Club Burger later besloten we naar het Shanghai World Financial Center te gaan, kortweg SWFC. Dit is nu nog het hoogste voltooide gebouw in Shanghai/China en het heeft tevens het hoogste observatiedek ter wereld.

Wij dus de metro in, want er zijn niet echt andere manieren om het water over te steken. Gelukkig was het maar 1 stop en daarna kan je gewoon je hoofd omhoog gooien en dan vind je het wel. Dit is duidelijk een interessante attractie, gezien we nog een minuut of 5 buiten moesten wachten en vervolgens weer 5 minuten binnen. Blijkbaar waren de tickets nu met 50% korting en met dat voordeel zijn we naar de volgende wachtrij gelopen. Ze hebben in ieder geval geprobeerd de wachtrij leuk te maken door 3 ruimtes te bouwen voordat je dan bij de lift bent. Eenmaal in de lift gaat het redelijk snel, en deze lift kent ook geen etages maar alleen maar een hoogte: -5m, 10m, 20m, 30m en zo verder. Binnen een minuut sta je dan boven op het laagste observatiedek op een hoogte van 430m/94e etage. Vanaf daar ga je dan verder omhoog met een roltrap naar 97e etage en dan via een wachtrij en een andere lift kom je uiteindelijk op de 100e etage terecht die op 474m hoogte is gebouwd. Ondertussen was de zon allang onder gegaan en kregen wij een spectaculair nachtelijk Shanghai te zien vanuit één van de hoogste gebouwen ter wereld.

Na hiervan genoten te hebben begon het hele feestje weer opnieuw om naar beneden te komen. Toen we beneden waren hebben we nog even een foto van buiten gemaakt en daarna was het snel terug de metro in om nog even een biertje te drinken in he hostel. Onze Canadese vrienden hadden on weer uitgenodigd om een vrijdagavond te feesten in Shanghai. Na het omkleden waren we dan deze keer lopend op weg naar een andere tent die verstopt leek te zitten in een luxueus winkelcentrum. Daar binnen was het een plek die leuker was dan de eerste avond in Shanghai en was er een gezellige sfeer en ietwat modernere muziek. Ook hier werden één keer in de zoveel tijd acts uitgevoerd en wederom was alle drank WEER gratis. Ik weet niet wat het is met deze stad, maar als dat altijd zo gaat hier emigreer ik naar China om hier de rest van m'n leven goed te feesten. Tegen god mag weten hoe laat zijn we weer teruggelopen naar ons hostel om toch nog een paar uurtjes slaap mee te kunnen pakken. Gelukkig kunnen we hier uitchecken om 12 uur, wat nu dus een enorm voordeel is. Daarna wordt het een paar uur onszelf vermaken, want onze trein naar Hong Kong vertrekt pas om half 7 's avonds.

• 03 Augustus 2013 - 13:44

Moes :

Wat een enorm hoog gebouw zeg niks voor mij zoals je wel weet(ha,ha). Maar waar blijven de foto"s mannen van het uitzicht?